onsdag 16. juni 2010

Kliss

J.E kommenterer

Etter mye press kommer en liten oppsummering av vår store helg.
11- 13. juni var helgen vi hadde satt av til en etterlengtet barnefri helg. Men det Signe ikke visste, var at dette var helgen jeg forlengst hadde satt av til frieri.
Jeg har hatt flere år på meg til å finne ut av hvordan det skulle foregå. Signe har brukt det mot meg minst 1000 ganger at hun ikke har blitt spurt om å bli fru J.E, og forteller gjerne til alle som vil høre på at jeg har sagt, at hvis du frir, sier jeg nei. Det er vi enige om, at dette var min jobb. Alle er forskjellige, det som funker for noen er uaktuelt for andre. Men tross god eksperthjelp fra Helena og mye oppmuntring, hadde jeg sommerfugler i magen helt til frieriet var over og jeg fikk mitt ja.


Løøøv!
Ikke lett å kommentere dette uten at det blir et virvar av romantisk kliss. Men etter en lang dags reise er turtelduene på plass i romantikkens hovedstad. Signe aner fred og ingen fare.


Med litt godvilje kan man kanskje si at hotellet innfridde. Litt utsikt over Seinen fra rommet og et steinkast unna Notre Dame.

Fredags kveld og en hyggelig tur over Ile de la Cite.


Løø Cafè
Tidlig lørdag morgen og jeg er kastet i vei for å kjøpe Starbucks. Nesten så jeg angrer litt på den dagen jeg introduserte kaffens macdonalds for Signe. Hun er hekta, veldig hekta.
Nerver.
Lørdag og jeg har bestemt dagens rute. Sommerfugler i magen og vanskelig å nyte Paris fullt ut.



Mona Lisa
Alltid kø inn i Lovre. Verken jeg eller Signe har stor nok interesse til å stå i kø for å se bilder, ihvertfall ikke istedenfor andre opplevelser. Men Paris er en fantastisk by hvis man er interessert i bra håndverk. Og ja, slottet er en fuglekasse i forhold.










Men her kan jeg stå i kø.
Skulle kjøpe to flasker vann, men ble stående i nesten en halvtime! Legg merke til Japaneseren først i køen. Kjøpte nok til en hel landsby, tuller ikke. Tror det var fire eller fem fulle poser de hadde til slutt.



Været lørdags morgen innbydde ikke til kø inn i Eiffeltårnet heller.

Tiggernes hovedstad.


Champs Elysees
Uforglemmelig å gå opp mot triumfbuen.


Nespressobutikken var moro.
Masse vakter og minnet mer om et museum.


Åja, var det her alle turistene var.
Nesten ufremkommelig under Tour Eiffel og inn Champ de Mars

Streik
Nesten rundt den opplagte ruten min streiket Signe. Hun nektet å gå mer, og det var ikke akkurat tidspunktet å fri på. Invalide passer bra, tror Signe aldri glemmer hvor vi kapitulerte og tok forstadstoget tilbake til hotellet. Men det var en fantastisk rundtur.


Kjent positur.
Kontrollerer at alt jeg har planlagt er gjennomført. Signe synes det er veldig sært at min favorittlitteratur er reisebøker og atlas. Hun fikk nesten panikk når jeg to uker før vi skulle reise sa at jeg verken hadde parlør eller ordbok på fransk og mistenkte meg for ikke å ville reise.



Uforlovet
Men ikke lenge til.


Planen min var å fri i parken bak min største Paris-attraksjon, Notre Dame. Derfor passet jeg også på at vi var mye i nærheten.
Lørdagskvelden var ikke noe unntak. Vi gikk igjennom parken og satte oss til å spise på en restaurant på Ile St. Louis med en ekte fransk spesial som kelner.


Men er det noe som er sikkert, er det at det ikke er folketomt i Paris!
Utrolig masse mennesker hele tiden, til og med når vi gikk forbi natten før. Jeg ble litt redd for at Signe ikke ville like all oppmerksomheten hvis jeg fridde.


Derfor fikk jeg aldri fridd bak Notre Dame. Isteden forsvant jeg ut lørdags kveld for å finne champagne og jordbær. Men når jeg sto med champagnen, husket jeg hvor halvveis varm Champagne smaker, og tok med en bra flaske hvitvin.

Jeg sa at jeg måtte snakke om noe seriøst. Hun ble livredd og skjønte ingen ting. Men når jeg satte meg ned og spurte om hun ville gifte seg med meg, fikk jeg mitt ja.




Søndagen ble en feiring på Seinen og tid til mimring.

Ile St. Louis fra Seinen.
Når bilene raser på brostein, blir det masse bråk. Paris er masse bråk. Franskmenn er bråkete, mye mer enn vi poteter er vant til i småbyene hjemme.
Men sett fra elven er byen fredelig, og til tider vakker.






Det nyforlovede paret takker for alle gratulasjonene.

Hilsen Signe og J. E

2 kommentarer:

  1. Å så koselig! Tusen takk for at vi fikk lov til å lese! Gratulerer så masse, og kos dere i forlovelsestida :D

    SvarSlett
  2. Tusen takk :-) Det var en stor overraskelse for meg og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan han har klart å holde det hemmelig så lenge!!
    Men, det er herlig med litt ekstra romantikk i hverdagen :-)

    SvarSlett