tirsdag 26. januar 2010

Endelig er gutta friske igjen!

Endelig er begge guttene friske igjen. Etter å ha slitt med magesjau siden torsdag er dette første dagen de får i seg mat igjen uten at det kommer ut i ekspressfart enten ene eller andre veien...
Det var to grinete og utålmodige gutter som sto opp i dag, men etter frokostgrøten var spist skinte de om kapp med sola!




Helt til Haakon fant en halv kjeksbit under stolen sin fra i går. Den satte han seg ned og begynte å knaske på og hadde det riktig så flott. Når Emil fikk se det vrengte hele ansiktet hans seg i en grusom grimase og han satte i et hyyyl som ikke lignet noe. Han strakk seg mot Haakon og kjeksen og viste med hele seg at den ville han ha. Haakon fikk panikk og hylte like høyt som broren, han tålte ikke at Emil prøvde å ta maten hans! Det hele roet seg ned når jeg kom med en ny kjeks som Emil fikk. Da knasket de ivrig i vei på hver sin i fred og ro.



Å sånn ser det ut på stuegulvet når kråkene får fritt spillerom med tørre kjeks...



Da måtte støvsugeren frem og det var to gutter som JUBLET av glede da fikk se den. Den fantastiske røde maskinen ble undersøkt fra topp til bunn og ledninger og hjul sjekket. Når jeg var ferdig med å støvsuge var den fortsatt like spennende og det ga meg "fri" i nesten 45 minutter! Da visste jeg å benytte meg av å krølle meg sammen i sofakroken min med en kaffekopp og bare nyt lydene av to fornøyde gutter som pludret sammen.



Emil hadde absolutt størst tålmodighet og lekte lenge og vel. Han satte seg nesten helt opp flere ganger, så ivrig ble han! Men i siste øyeblikket datt han ned igjen og fikk det ikke helt til.



Mens guttene undersøkte støvsugeren fikk jeg heklet ferdig kalven til guttene. Når støvsugeren startet å miste interessen fikk de kalven ned på gulvet og begge to lo når jeg sang og vrikket på den. Det var så gøy når ørene danset og kalven prøvde å spise magen deres!



Det er ikke ofte de har tid begge to samtidig, men i dag fikk vi det til. Begge to kom opp på fanget mitt og syns det var stas med litt mamma-kos i sofaen. Vi sang, smilte og lo og hadde en riktig så herlig liten stund!





For første gang på mange dager fikk de i seg middag! Det var godt, både for de og for meg. Selv om jeg er rolig og fattet, jeg vet jo at sånt kan ta litt tid og er ikke noen typisk hønemor, er det ikke noe koselig når ungene ikke får i seg mat.
De smilte fra øre til øre med tomatsaus og biffrester rundt munnen. Hvem smelter ikke da?
Fruktmosen til dessert falt merkelig nok ikke helt i smak... Dermed fikk de igjen hver sin kjeks å kose seg med.





Resten av kvelden lekte de pent med hverandre og vi klarte oss ganske så bra sammen alle tre. Pappa hadde kjøretime etter jobb, så han kom ikke hjem før det nærmet seg sengetid. Det var artig å se Haakon utover ettermiddagen. Det virket som han ventet på at pappa skulle komme hjem, for to ganger krabbet han ut i gangen og satte seg ned der å gråt til jeg kom å hentet han inn i stua igjen. Tredje gangen han krabbet ut i gangen kom han tilbake på egenhånd, med pappas joggesko i hånda og satte seg fornøyd ned med den.

Så kom endelig pappa hjem. Han rakk akkurat å skifte bleier å ta på pysj før det var på tide med tannpuss og kveldsstell. Det ble noen minutter senere i seng enn det pleier i kveld, pappa og guttene ville så gjerne ha litt tid til lek og kos sammen de også!

Jeg fikk en artig pakke i posten i dag!
 

To bøker med bilder, maler og oppskrift på hjemmelaget tøy til barn fra 0-3 år. De er på dansk, men det er jo ikke noe problem! Etterhvert når jeg blir ferdig med prosjektene jeg har nå må jeg se om jeg ikke finner litt artig stoff og prøve meg på noen enkle plagg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar