mandag 30. november 2009

Advent

Så er den beste tiden på året igjen kommet, advent. Vi venter og venter og gleder oss like mye i år som hvert år. Man vokser aldri fra julen! Uansett alder så gleder de aller fleste seg til jul og alt hva som følger med. Det beste syns jeg er ventetiden. Jeg pynter ferdig leiligheten med ALL julepynten første helgen i advent eller 1. desember, hva som enn kommer først. Med pynten kommer stemningen og den gode, varme følelsen brer seg i kroppen. Med alle nissene, englene, det røde, det grønne, gullfargen og de levende lysene kommer en glede og en optimisme. Den preger hverdagen og gjør en mørk høst litt bedre. Vinteren er her og vi håper på snø til jul for å få den rette stemningen. Vi håper på en hyggelig desember, vi håper vi rekker å besøke alle vi ønsker, vi håper vi får det vi ønsker oss til jul, vi håper enda mer at gavene vi gir faller i smak. Vi håper det blir en vellykket middag julekvelden og at ribba ikke er tørr. Vi håper på så mye og gleder oss over like mye.
I år blir det en spesiell jul for oss. For første gang skal vi feire jul med egne barn. De er riktignok ikke store enda, men jeg koser meg med de hver dag i adventstiden og er sikker på at julen blir flott også for de. Når det er tid for guttene å få morgengrøten sin så synger vi og hører på julesanger. De titter på alle nissene med store øyne og er fascinert av alle lysene rundt i stua. Vi har tatt bilder av guttene og skal sende ut julekort til alle kjente med to små nisser som smiler så pent de kan til kameraet.





Julen er en fantastisk høytid. Det viktigste er å ta vare på hverandre og huske å vise de rundt deg at du bryr deg og er glad i de. Det er så ufattelig mange ting som er med på å skape en god stemning og man må finne de tingene som passer for seg og sine. Jeg velger bevisst å ikke tenke på de som ikke har det godt i julen. Jeg vet det høres egoistisk ut, men man kan ikke ta inn over seg alt det vonde i verden hele tiden. Jeg tenner lys for alle som trenger positive og varmende tanker og for de som ikke er hos oss. Selvfølgelig er det noen vi savner når høytiden kommer. Jeg velger å tenke at de følger med på høydepunktene og ser hvordan vi nyter adventstiden og hverandre og at de gleder seg på våre vegne. Jeg kan aldri tenke meg at de ville vi skulle sitte å gråte over at de ikke er her. Man blir mer sentimental i høytiden. En flott julesang, en velkjent og god juleduft eller bare gamle gjenstander kan bringe tilbake flotte og såre minner fra tidligere juler. Ta vare på de minnene og verdsett de. Jeg syns det er så herlig å se flere av bestemors juleduker og gamle pyntegjenstander i stua. Jeg lukker øynene noen sekunder og minnes pappa og alle hans fantastiske sider når jeg hører Jussi Björling med O Helliga Natt. Om det kommer en tåre i øyekroken så tørker jeg den med et smil og sier til småguttene våre at det var litt av noen mennesker, deres oldemor og bestefar.

Jeg samler på nisser og julepynt. Samboeren syns det er mer enn nok allerede, men det skal vi bli to om! Her blir det aldri nok julepynt! Er det en høytid jeg aldri kunne tenke meg å hoppe over så er det ingen tvil om at det er julen. Nå sitter jeg å nyter en kopp varm gløgg, ser på adventsstjernen i vinduet, staken i kjøkkenvinduet, alle nissene og de levende lysene. Nå er det full julestue frem til rett over nyttår og denne tiden er like herlig hvert år. I år blir den enda bedre enn ellers. Jeg gleder meg mer enn før, jeg har mer å glede meg over og jeg har en fantastisk indre ro og gleder meg over de minste ting.
Jeg håper alle andre nyter denne ventetiden like mye som meg og at alle får en fantastisk advent!

2 kommentarer:

  1. Kjempebra skrevet, Signe. Fikk faktisk en tåre eller to i øyekroken. Ønsker deg og dine en fin adventstid. Klem

    SvarSlett
  2. Vakkert skrevet, ble rørt selv. Takknemlig for å kjenne et så flott menneske som deg.

    SvarSlett